Dé coach bij uitstek, Karine Van Oosterbos – K-onsult

Dé coach bij uitstek, Karine Van Oosterbos

Soms ontvang je, zomaar, een mooie referentie, zoals deze van een coachee bij een klant, dewelke ik meer dan een jaar op regelmatige basis mocht begeleiden. Ze dateert intussen van een tweetal jaren terug en blijft fijn om te lezen.

Referentie van : Jan-Willem van der Wijden, Shopmanager Apple Premium Reseller te Switch Noorderlaan.

Ikzelf heb met Karine Van Oosterbos van K-onsult kennisgemaakt op het punt dat mijn team van verkopers volledig werd omgezet naar nieuwe collega’s. Van een vaste basis van goede verkopers naar een volledig nieuw team gaan was voor mij in het begin een hele opgave. Maar toen kwam de structuur…

Karine leerde mij verschillende technieken aan om een inzicht te creëren in de unieke karakters en eigenschappen van persoon tot persoon. Ik maakte kennis met bepaalde technieken om dieper in te gaan op de persoonlijkheid van elke medewerker. Sommige collega’s moesten eerst leren wat actief luisteren effectief inhoudt om hun manier van communiceren per klant te kunnen aanpassen.

Door gebruik te maken van kernkwadranten kon ik per collega duidelijkheid scheppen voor specifieke taken of procedures. Op welk niveau zaten ze al; onbewust bekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam of onbewust bekwaam? Ik leerde ze om te gaan met tegenslag, of hoe ze zichzelf beter konden motiveren en leren het positieve in elke situatie in te zien. Waar sommigen moesten letten op de manier van hoe een boodschap overgedragen werd, wees ik anderen op hun lichaamstaal of op hoe ze echt kunnen onderhandelen.

Zéér interessant om op een leidinggevende manier te leren coachen en op termijn de collega’s hun eigen niveau te zien overstijgen. Daaropvolgend leerde ik om opleidingstrajecten uit te schrijven per individu die gestructureerd opgebouwd zijn waarin de situatie, taak, een plan van aanpak/actie en een resultaat beschreven werden. Deze worden vandaag nog altijd gebruikt om terug te blikken op de progressie van elke collega.

Er werden nieuwe doelstellingen geformuleerd, de tijdsduur werd opnieuw bepaald om dan terug te blikken of er progressie waarneembaar is. Ik boekte zelf vooruitgang en de resultaten van de collega’s gingen aanzienlijk omhoog, ze kregen meer zelfvertrouwen en de sfeer werd nog beter dan voorheen. Na ongeveer 1 jaar tijd kan ik zeggen dat, zonder Karine, ik er veel meer moeite aan gehad zou hebben om dit resultaat te bereiken. Of misschien zelfs nooit op dit punt geraakt zou zijn. En toen kwam ik mezelf tegen… .

De verhoogde werkdruk en de verantwoordelijkheid die ik droeg én een aantal zaken uit mijn privé zorgden er allemaal voor dat ik te veel hooi op mijn vork nam. De structuur viel weg, ik voelde mij niet meer goed in mijn vel, ik keek er tegen op om te komen werken en ik was mezelf niet meer. Ik had last van stress. Nooit gedacht dat het mij kon overkomen, altijd positief gezind, altijd een oplossing zien bij negatieve situaties. Maar toch, het kan je echt pakken.

Eerst aarzelde ik om contact op te nemen met dé coach bij uitstek. Karine was en is ook een luisterend oor wanneer het eens niet goed gaat. Ze hielp me met verschillende technieken en bood mij de oplossing aan om hier mee te leren omgaan. Een burn-out vermeden en ongeveer een half jaar verder ben ik blij met de ondersteuning die ik gekregen heb en kan ik nog sneller tot actie overgaan wanneer ik dezelfde zaken opmerk bij mijn medewerkers.

Ben jij werknemer in een organisatie in verandering en kan jij wel een coach gebruiken? Of ben jij leidinggevende en kunnen jouw medewerkers baat hebben bij een coachingtraject? Laat je werkgever me dan contacteren via info@k-onsult.be of via O468/222.075.
Coachende groet
Karine Van Oosterbos

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: